måndag, oktober 11, 2010

Ny tand och tantarm.

Igårkväll när jag precis skulle till att somna så kände jag något hårt i käften med tungan, och insåg att det pluppat ut en visdomstand ihelgen, helt utan förvarning! Hoppas det fortsätter kika ut lika problemfritt. Har fått en enda hittills, och den fick jag dra, vilket var en skräckupplevelse i särklass. Vill helst inte ha en repris!

Varför är jag så himla tantig jämt, vad är det för fel? Nästan varje gång jag är till frissan så hittar hon vita hårstrån på mig, vilket började redan för några år sedan.
Läste en annons i en tidning där rubriksfrågan var om man svettades ovanligt mycket på nätterna, vilket jag verkligen gör.. Läste vidare och upptäckte att varenda punkt stämde klockrent in på mig. Trötthet, svettningar osv.. Hann fundera att allt det här stämmer ju, tills jag läste svaret längst ner:
"Stämmer det här symptomen in på dig? Då kan du vara i klimakteriet."


Nu har jag haft ont i armen sista månaderna utan att veta varför, ibland legat vaken på nätterna och inte vetat var jag ska göra av mig själv. Sista veckan har det blivit värre, och imorse på jobbet så tappade jag en massa grejor, de bara flög ur handen, kunde inte greppa riktigt och jättedålig styrka. Plus att det värkt ända ner i fingrarna hela dagen. Berättade för Lena på jobbet att jag var så svag. Och hon sa att det lät precis som tennisarm som hon har. Mamma sa samma sak häromdagen. Lena tröck på en punkt på armbågen som var riktigt ond, och den blir tydligen inflammerad vid just tennisarm. Ska nog ge Lenas förslag en chans och köpa mig ett sånt där stödband till armbågen. Huromhelst så gick jag in på google och läste runt lite om denna jäkla tennisarm. Och överallt stog det:
"Drabbar oftast kvinnor i 40årsåldern och uppåt"

Vad är det med mig, varför får jag kärringkrämpor?
Likadant häromåret när foten började knaka och knastra och svullna. Gick på sjukhuset och en förvånad doktor talade om att det var seninflammation. Som oftast drabbar gamlingar i fötter o händer.

Ska det fortsätta så här så går jag väl med rullator snart? Vitt, permanentat hår och löständer.

Gnällinlägg ikväll blev det, men det bjuder jag på.
Gonatt / tant Nilsson

3 kommentarer:

Catarina sa...

Om du är en tant..Innebär det att jag är en gammal kärring då eller??? ;-)

Minimina sa...

Svar; ja.
;-)
Nejdå kära syster, du har ju inte ens blivit gråhårig!

Sassi sa...

JAG är tant. Vaknade av mig själv i lördags halv åtta. Gick upp och kokade kaffe, lyssnade på "ring så spelar vi" och ägnade dagen åt stickning.
För övrigt läste jag din rubrik lite snabbt "Ny tand och tunntarm" Inte riktigt rätt ;)