onsdag, september 29, 2010

Väderomslag


Björnspår som vi såg ihelgen uppe vid skidstadion...


Vad snabbt vädret kan vända alltså! I torsdags när jag och Jenny plockade svamp var det 15 grader och strålande sol, en riktigt fin höstdag. Dagen efter kom första snön och lade sig som ett täcke. Alltså i fredags. Idag, onsdag, var vi iväg och plockade svamp igen, och vädret var helt underbart! Ingen snö och inget regn så långt ögat kunde nå. Lyckades äntligen hitta till stället som vi blivit tipsade om. Lämnade bilen och gick en bit, uppför en backe och höll på flåsas ihjäl, men sen kom vi fram till vändplanen och den omtalade granskogen, som dessutom såg ut som en riktig svampskog (enligt Jenny som är svampkunnig)
Men när vi skulle traska in i skogen så såg vi att det låg en massa älghår, + en massa ben, som det fortfarande var lite blod kvar på. Vi tvekade lite, men gick inåt ändå. Hann bara gå några meter tills vi såg första björnbajsen, och en till lite länge bort. Då gav vi upp. Vände och gick tillbaka till bilen, och for till det förra stället. Blev en nästan full, och tung, kasse även denna gång! Lite har vi rensat idag och resten får bli imorgon.
Trodde väl aldrig detta om mig själv, men jag verkligen njuter av denna svampplockning! Så tyst och lugnt o skönt i skogen, och jag kollar inte ens efter minsta spindel eller kuse, bryr mig inte ens om allt spindelnät. Gillar! Jag håller på blir en svamptant helt enkelt.

Just i detta nu känns det som att jag har besök här i vardagsrummet, besök som inte syns. Korgstolen knakar som bara den, och Salmiak ligger inne med Mathias och sover.. Detta har hänt förut oxå, och då blev Salmiak helt knäpp och bara jamade och tokstirrade. Spännande.
Kan det vara farfar månn tro? Har haft en sån där dag då jag tänkt ovanligt mkt på honom.
Det lustiga var oxå att när jag o Jenny var på väg hem så for vi in i Lillhamra för att kolla. Jag berättade att farfar var därifrån, men visste inte vilket hus. Ringde till pappa för att höra men fick inge svar.. Såg ett rött stort hus som jag sa till Jenny när vi for förbi att "Det kanske var därifrån han var? Det ser ju gammalt ut". Fick en känsla bara. Ikväll när pappa ringde upp så frågade jag om huset finns kvar och var det ligger. Och då är det tydligen just det där röda, stora huset! :)
Älskade farfar, vad jag saknar honom.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Din snälla farfar =)

Jag kör tidningar på ett nytt distrikt nu, å han som lär mig (inte alla hemma kanske), säger att på ett ställe brukar det jämt stå ett spöke. En dam klädd i vitt. Tysk är hon oxå, för när han prata tyska med henne försvann hon. Ibland kan hon vara lite "bitsk" oxå, så man får passa sig..... Jodå, OJ vad mycket jag tror på han!!!
/Emma Margareta!

madde sa...

HAHAHA, du får passa dig då.. Blir hon närgången kan du ju prata tyska så kanske hon ger sig iväg.. :)
Vad sa du när han berättade det? haha