söndag, december 02, 2007

Solstorm & Tutankhamon

Ja, nu var det ett tag sedan igen. Dags att ta nya tag här.
Har just kommit hem från bio med Annika. Solstorm, en riktig braafilm.
Sist jag skrev här så skulle jag åka till Egypten. Dom 2 semesterveckorna är nu passé för längesen. Konstigt att tiden alltid bara ska rusa iväg när man är ledig..
På morgonen när vi for ifrån Arlanda var det regn och grått, så det kändes inte helt fel att åka iväg. Kom fram till Hurghada framåt em och då var det ca 30 grader. Ahhh..
Hotellet var sådär, helt ok rum, men knäpp personal.. Första veckan gick åt till att sola, bada äta och göra så lite som möjligt. Skönt! Var dock urusel strand, med massa glas i sanden och stora stenar i vattnet. Så där var vi bara 2 dagar. Sen var det poolen som gällde. Men det gick lika bra det. Andra veckan var vi till Luxor en dag och tittade på Tutankhamon bla. Lite häftig upplevelse att få ha sett honom. Men från hela bussen så var det bara vi och ett pensionärspar som gick in för att titta på honom. Snåljåpar, har man åkt så långt så kan man väl lika gärna betala dom där 80 punden för att få se.. Stressig dag, men väldigt intressant. Besökte konungarnas dal och drottningens dal samt Karnaktemplet, vilket var helt fascinerande! Så mäktigt och stort. Måste upplevas för att förstå.
Hann även med en båtutflykt en dag, då vi stannade på Giftun Island som är ett måste om man åker till Hurghada. Paradisstränder med stora bokstäver. Sen begav vi oss vidare ut på havet för 2 snorkelstopp. Många fina fiskar o ting. Och på hemvägen hade vi turen att få se delfiner som hoppade brevid båten! Oj vad jag blev kär i dom. Fick tyvärr inte bada med dom som jag hade hoppats på :(

Annars kan man sammanfatta resan med sol,bad, mat och sömn. Verkligen semester. Och jag har aldrig frusit så mkt som första dagarna sen vi kommit hem. Men nu börjar jag vänja mig med kyla igen..
Men till Egypten åker jag inte på väääldigt länge nu. Skitfolk är det enda jag kan säga. Nästa gång blir det Thailand.

I torsdags var den årliga Ikeadagen då vi åker o handlar julklappar. Kul för mig men inte för Mathias :) Köpte lite smått och gott på Ikea, bla fina guldblomsgrejs som man sätter upp på väggen. Självhäftande, lämpligt o bra att slippa måla. Så nu har jag guldblommor på min röda fondvägg. Tjusigt. Hann även med lika klappar men har en del kvar, så jag måste åka nån mer stans inna jul. Vet bara inte var och när jag ska hinna. Hittade superfina glas på Indiska och jag är så arg på mig själv att jag inte köpte. Men hur lätt är det när man har sån beslutsångest som mig då?

Igår var vi till Bruksvallarna med Mathias jobb och käkade julbord. Bussen gick härifrån 16.30 igår och hem kom vi 4.30 imorse. Segt. Men Janssonen var underbar. Måste nog göra en sån nån dag.
Så idag har vi inte gjort mkt. Sov till 13.45, klistrat upp blommorna, ätit flygande jakob sen i förrgår, och varit på bio. Och nu sitter jag och mumsar i mig julmust och pipparcookies.

Nu har verkligen vintern kommit på riktigt. Och för första gången tycker jag att det är ganska fint och behagligt ändå. Men det kanske är för att jag införskaffat ett par vinterskor så jag slipper frysa om tassarna när jag är ute. Och att det är snö och inte slask, och att det är plogat och skottat så man slipper pulsa. Och att det inte är så kallt, bara någon minus, alldeles lagom så man slipper frysa. Det är nog bara därför jag gillar vintern just nu, så den känslan kommer nog inte att hålla i sig särskilt länge. Det skulle bli plusgrader till veckan= slask, så då tar jag nog tillbaka de orden.

God lul.


Inga kommentarer: